pijl

Wij zijn een klein bedrijf dat in 1992 is gestart met een enkelwandige tanker die in 1982 in de vaart is gekomen. In 2002 hebben wij de stap gemaakt van stookolietransporten naar lichte chemie. Met als bevrachter Reederei Jaegers.

Uiteindelijk is besloten de stap naar een dubbelwandige tanker te maken. Dit werd Motor Tank Schip (MTS) Ellen. We kwamen terecht bij VEKA-scheepsbouw veka-group.nl en zijn op avontuur naar polen gegaan. Daar werd de 2de tanker van een serie van 10 gebouwd. Dit is dan ook de Ellen geworden. Het casco ging met behulp van 2 sleepboten via de Weiksel naar de Oostzee, Van daar door het Kielerkanaal en via de Noordzee naar Werkendam. Hier is het schip afgebouwd. Foto’s hiervan zijn te vinden in ons fotoalbum.

Bij aankomst in Nederland is het casco eerst nog uit het water gehaald om te inspecteren of er nog schade onder de waterlijn was van de reis naar Nederland. Het zag er allemaal goed uit en de schroefas en de schroef werden geplaatst. Van Werkendam ging het schip naar Kampers in Puttershoek, Hier werd het stuurhuis geplaatst. De hoofdmotor werd een MAK 8M20. Wij zijn met het vliegtuig naar Kiel in Duitsland,want daar stond de grote 8 cilinder in de testbank op ons te wachten die de voortstuwing van de Ellen moest gaan verzorgen. Deze is daarna met een vrachtwagen naar Bolier in Dordrecht gebracht.

Ondertussen is het schip naar Bolier gesleept, om daar de hoofdmotor met een gewicht van 14 ton te plaatsen. Voor de stroom verzorging aan boord zijn er 3 generatoren van 70 Kva, 146 Kva en 625 Kva geplaatst. Twee voor de verzorging van het boordnet (220 volt) en één voor de ladingspompen en boegschroef. Weer naar Werkendam voor de afbouw en toen werd het pas echt druk aan boord. De afbouw werd verzorgd door Veka scheepsbouw. Er waren natuurlijk ook ontzettend veel andere bedrijfen bij betrokken, waar we tijdens de bouw een ontzettend leuke periode mee hebben gehad. Deze bedrijven willen we zeker niet vergeten te noemen en hebben daarom ook een leveranciers lijst toegevoegd aan onze website.

MTS Ellen
MTS ELLEN

De Ladingzone

  • Dubbelwandige chemietanker
  • 10 Centertanks met een inhoud van 380 m³ op 100% per stuk
  • 2 geïntegreerde slobtanks van 7.5 m³ per stuk. Deze worden gebruikt voor waswater en restlading.
  • Dubbel leidingsysteem gescheiden door jojo’s om 2 partijen te kunnen laden.
  • Strip leidingen om de restlading door te pompen
  • Spiralen in elke tank om de lading te kunnen verwarmen d.m.v thermische olie.
  • Ketel om de lading te verwarmen en waswater te maken.
  • 10 geïntregeerde butterwasmachines om de ladingtanks te wassen.
  • 10 Deepwellpompen met een pomp capiciteit van 160 m³ per uur om de lading te lossen.
  • 10 Strippompen op lucht om de restlading uit de tanks te pompen.
  • Verwarmde Gasretour leidingen om de gassen van de lading af te voeren naar bv de walinstallatie.
  • Radarmeting op elke tank om aan dek, maar ook in de stuurhut om de tankvulling digitaal af te lezen.
  • Overvul- druk en temperatuur beveiligingen met alarmen op elke tank.
  • Overdrukventielen die opengaan bij een druk van 50 Kpa in de tanks.
  • Onderdrukventielen die opengaan bij 10 Kpa.
  • 2 Dek ventilatoren om de gassen uit het schip te blazen en de tanks te drogen.
  • Het schip is dubbelwandig, Dit houdt in dat rondom de ladingtanks een vrije ruimte is. Dit noemen we de beunen en de kofferdammen.
  • De 2 kofferdammen zijn de scheidingen tussen de machinekamers en de ladingzone. Deze kunnen volgepompt worden met water.
  • De beunen zijn compartimenten in de zij maar ook boven het vlak van het schip die de lading beschermen bij aanvaringen, maar ook dienen als ballasttanks.
  • De beunen kunnen worden volgepompt met water d.m.v. een ballastpomp met een capaciteit van 350 m³ per uur. Dit wordt gebruikt om op kanalen met lage bruggen zonder lading in het schip te kunnen varen.
SPECIFICATIES

Afbouw: Veka

Bedrijfsnaam: Alja scheepvaart

Bouwjaar: 2003

Casco: Polen , Plock.

Europanummer: 02325869

Scheepswerf: Centromost

Breedte: 11.45 m

Diepgang: 3.76 m

Holte: 5.43

Kubs: 3776 m³

Lengte: 110 m

Tonnage: 3157

Kopschroef: Vethjet 650 Pk

Motor: MAK 8M20

Motor vermogen: 1213 Kw/1650 Pk

 

Contact

Vul het contactformulier in!

Contact

Heb je een vraag of opmerking over het MTS Ellen of de binnenvaart in het algemeen.

Stuur een e-mail naar info@mtsellen.nl of vul het contactformulier in. 

 

Met vriendelijke groet,

Bemanning MTS Ellen